Van Boom tot Beeld

De cursus "Beeldhouwen in hout" aan De Gruitpoort Doetinchem

de middaggroep
home de middaggroep de avondgroep hout als beeldhouwmateriaal onze exposities werkwijze Gruitpoort Jac's portfolio

Peter Winkelman

Vorig seizoen ben ik begonnen met de cursus “Beeldhouwen in hout” bij de Gruitpoort. Omdat ik gestopt was met werken kreeg ik nu de tijd om aan deze hobby te beginnen. Beeldhouwen blijkt nog niet zo eenvoudig als het er soms uitziet. Je moet als het ware omgekeerd denken: je moet namelijk materiaal weghalen in plaats van toevoegen. En weg is ook echt weg. Haal je te veel weg, dan zul je je beeld moeten aanpassen. Dat maakt me nog (te) voorzichtig, waardoor ik nog lang doe over een werkstuk. Maar om snelheid gaat het ook niet, je moet er plezier aan beleven en dat heb ik.

Dit seizoen ben ik begonnen met een groot stuk notenhout (zie rechterfoto). Dat materiaal is behoorlijk hard, maar heeft een mooie kleur en tekening. Op internet trof ik een afbeelding die me qua vorm erg aansprak. Dus nu maar eens kijken of ik ook iets dergelijks kan maken. Waar moet je beginnen? En hoe pak je het aan? Gelukkig weet onze cursusleider Jac Wijnhoven, me elke keer weer op het goede spoor te zetten. Ik denk dat er al met al nog geen 10% van het oorspronkelijke hout overblijft, maar er komt nu zo langzamerhand vorm in. Kortom het is een hele bevalling zo'n creatief proces, maar lang niet zo pijnlijk (denk ik).
status 10 maart 2014
12 mei 2014
Oktober 2014; het beeld is klaar. Het beeld is genoemd: "De schreeuw", naar het schilderij van Edward Munch. de schreeuw de schreeuw
De volgende sculptuur maakt Peter van esdoornhout, behoorlijk hard en vrij licht van kleur.

Op de eerste twee foto's is het beeld al ver gevorderd (januari 2015).
de schreeuw
Het beeld is klaar en ziet er prachtig en elegant uit (augustus 2015).

Bij deze lichte houtsoort is het niet verstandig om eerst TUNG olie toe te passen omdat de houtkleur dan vergeelt. Daarom is het direct in de blanke boenwas gezet.

de schreeuw
Een eerder kunstwerk van Peter; een uiltje in zomer- en wintertooi.

de schreeuw
De kunst van het loslaten
Dit is uiteindelijk de abstracte titel geworden van het figuratieve beeld met de twee vogelkoppen.
Ik ben begonnen met een stuk kersenhout waaruit ik van plan was een abstract beeld te maken waarin twee min of meer bol-vormige figuren in elkaar vervlochten zouden moeten zijn. Al vrij snel bleek dit project tot mislukken gedoemd daar de kern van het stuk kersenhout hol en verrot was. Wat te doen met het overigens mooie stuk hout?

Gedesillusioneerd ging ik op zoek naar een nieuwe vorm die ik van het resterende hout zou kunnen maken en vond die ook. Met nieuwe moed begon ik aan dit werkstuk, maar het hout bleek erg hard en broos te zijn en lastig te bewerken. Dat bleek ook de oorzaak te zijn van een volgende tegenslag. Er brak tijdens de bewerking een deel van mijn werkstuk af, waardoor ik ook mijn tweede voorgenomen vorm niet meer kon maken. Ik dacht er over het "gutsje" er bij neer te gooien en maar aan iets heel nieuws te beginnen.

De volgende dag keek nog eens naar restanten van mijn werkstuk en zag in de twee overgebleven uitsteeksels de vorm van twee vogelkoppen. Deze heb ik vervolgens, zo goed en zo kwaad als het ging, wat meer vorm proberen te geven. Als ik volkomen vrij geweest was in de vorm had ik ze waarschijnlijk anders vormgegeven, maar ik moest het doen met wat er resteerde en kreeg het een figuratieve in plaats van een abstracte vorm, waar mijn voorkeur ligt. Zo blijkt dit werkstuk door de nood gedwongen, "de kunst van het loslaten" te zijn geworden.

de schreeuw

Een volgend werkstuk heeft Peter weer gemaakt uit prunushout, met heel mooie kleur en tekening, maar bekend om zijn gemakkelijke radiale scheurvorming.
We hadden een kwartiers gezaagd stuk van een dikke prunusstam beschikbaar. Op de foto hiernaast is het donkerrode kernhout naar de achterzijde gekeerd.

Het kostte aanvankelijk nogal moeite om de vorm aan alle kanten mooi te krijgen en de bedoeling was dat de voet binnendoor omhoog en via een krul weer naar beneden zou gaan en uiteindelijk in een geheel zwevende "mantel" zou eindigen. Vanwege de kans op breuk is binnenin toch een kleine verbinding gehouden tussen binnen- en buitenkant.

Het beeld is na het schuren in de TUNG olie gezet en daarna in de blanke boenwas.

Prachtig en zeer zorgvuldig afgewerkt.
Peter heeft weer een werkstuk klaar; geïnspireerd op een afbeelding gevonden op Pinterest (afbeelding links). Het was een hele toer om alle lijnen mooi te laten verlopen, en ook om de binnenkant zover mogelijk uit te hollen. Blijkbaar is dat zijn uitdaging. Het beeld is gemaakt van Notenhout.

Rechts een foto van een beeldje wat Peter thuis heeft gemaakt van fluweelboomhout. Bijzonder mooi, naast de uitdrukking van het gezicht, is de tekening van het hout.
In het seizoen 2017-2018 heeft Peter de vlaamse of 8-knoop ter hand genomen. Best moeilijk om te maken, maar .... het is hem helemaal gelukt. Hij heeft de knoop gemaakt uit kersenhout.

naar boven