Van Boom tot Beeld

De cursus "Beeldhouwen in hout" aan De Gruitpoort Doetinchem

de middaggroep
home de middaggroep de avondgroep hout als beeldhouwmateriaal onze exposities werkwijze Gruitpoort Jac's portfolio

Luuk Ketelaar
Doetinchem

<
Luuk is eind september 2015 begonnen met de cursus "beeldhouwen in hout". Gewapend met een schat aan gereedschap, overgenomen van een gerenommeerd Belgisch beeldhouwer ging hij vlot van start.
Hij heeft al direct een mooi voorbeeld gevonden voor zijn eerste werkstuk, een zogenaamd "minimal surface model". Het voorbeeld (Michael Foster) is te zien op foto's . Dit is gemaakt van berken met slaap, een schimmel die een mooie tekening geeft.

Een "minimal surface" ontstaat als men een willekeurig draadmodel in sterk zeepsop dompelt en daarna er voorzichtig uithaalt. De verbinding tussen de draden is dan een vliesdun vel, wat automatisch het meest minimale oppervlak aanneemt.

In dit geval zijn dat twee hoepels in elkaar; de ene de halve diameter -en haaks op het vlak van- de andere hoepel. De kunst is dan om het zeepsop in de binnenste hoepel te verwijderen zodat daar een gat ontstaat.
Om het begin niet te moeilijk te maken, is gekozen voor vrij zacht hout van de atlasceder (Cedrus atlantica), wat ook nog eens vrij vers en nat was. Luuk kan daarbij zijn blauwe opspanklem goed gebruiken.
De volgorde van werken is nu:
  1. een schijf maken met cirkelvormige doorsnede en de juiste hoogte t.o.v. de diameter
  2. op de omtrek de dikte aftekenen van de uiteindelijke diktemaat (plus wat reserve)
  3. aan beide zijden een mooie curve uithakken, alsof de halfcirkelvormige inham niet bestaat. Daarbij is het handig om eerst een mal van hardboard bij de hand te hebben.
Dit is de situatie december 2015, zie de foto's rechts.
Daarna volgt straks het uithakken van de halve curve aan beide zijden van de schijf, en het op gelijke dikte brengen van het werkstuk. Naarmate het werk vordert wordt het werkstuk steeds kwetsbaarder (dun kops hout!).
Opspannen wordt dan ook steeds moeilijker; dus moet veel op een zandzakje worden gewerkt.






Het eerste kunstwerk is af. Heel erg mooi!
Luuk experimenteert nu nog met het vinden van een definitieve opstelling.


Het volgende onderwerp is een eigen ontwerp van Luuk, een 3D uitwerking van "Salomon's knoop".
Luuk heeft een heel oud, verlijmd stuk eikenhout genomen om daar het beeld uit te maken; het is superdroog en dus keihard, en bovendien vrijwel kops hout.

Vastklemmen van het werkstuk is ook nu weer een hele toer, maar dankzij de speciale klem lukt het heel aardig.


Het blijkt niet haalbaar om de twee schalmen uiteindelijk los van elkaar te krijgen weant dan zouden ze erg dun worden. Daarom wordt het gevoel van ruimtelijkheid gecreŽerd door zoveel mogelijk opening te maken tussen de schalmen.


Omdat de afmeting van het werkstuk niet groot is kun je moeilijk tussen de schalmen komen met gereedschap. De afwerking heeft daarom best lang geduurd.

Maar het is Luuk helemaal gelukt, het kunstwerk is af. Geweldig!



En dit wordt dan LULU.



Eerst wil je het nog niet geloven, zo'n gewoon stammetje cipressenhout. Het ruikt heerlijk naar eucalyptus en we vermoeden dat het "chamaecyparis obtusa" is, de hinoki cipres. Heel goed te snijden en gutsen.



Wat Luuk hier laat zien is een meesterstaaltje van nauwkeurig werken gecombineerd met voortreffelijk inzicht in de anatomie. Dat het hoofd nogal langwerpig is en een spitse kin heeft, is precies de bedoeling.



Luuk heeft dit werk in relatief korte tijd tot stand gebracht: begonnen eind november 2016 en klaar begin maart 2017.
Het beeld moet nog in de boenwas worden gezet.



naar boven