Van Boom tot Beeld

De cursus "Beeldhouwen in hout" aan De Gruitpoort Doetinchem

de middaggroep
home de middaggroep de avondgroep hout als beeldhouwmateriaal onze exposities werkwijze Gruitpoort Jac's portfolio

Wim Jansen

Wim aan het werk in de Gruitpoort, maart 2014, met een sculptuur uit notenhout. Omdat er veel spint aan zit heeft het hout niet de karakteristieke donkerbruine kleur.
status 12 mei 2014, vrijwel klaar met schuren. Het werkstuk moet daarna nog in de boenwas.
Klaar, de sculptuur in de tuin gefotografeerd. Prachtig.
Het nieuwe werkstuk, uit de wortelstronk van een "doodsbeenderenboom". (Gymnocladus dioicus).

Eerst het prille begin, en daaronder het eindresultaat in volle glorie.



Dit is weer het volgende kunstwerk, gemaakt van de heester photinia x fraseri "red robin".
Zoals meestal, laat Wim zich bij het maken eerst helemaal leiden door de vorm van het stuk hout. Hoe grilliger, des te meer mogelijkheden.
Wat een oongelooflijke fantasie en ruimtelijk inzicht komt hierbij kijken!
Een vroeger werk van Wim (een "totempaal" uit goudenregenhout), gefotografeerd midden tussen goudgele herftsbladeren van de ginkgo.
Het volgende werk van Wim is ook weer volledig door zijn fantasie bepaald (cursusjaar 2015-2016). Je ziet hoe hij het eerste element, bovenin eerst heeft ontwikkeld en daarna een aantal keren heeft herhaald.
Het beeld is gemaakt uit acaciahout, en vanwege de buitenopstelling, afgewerkt met een aantal lagen blanke lak.

Najaar 2017. Wim heeft een stuk kersenhout aangepakt en eerst helemaal moeten uithollen vanwege rotte plekken.

Het overgebleven deel heeft hij heel gedurfd tot een fragiele slinger bewerkt.

Die begint vrij massief beneden, kronkelt naar boven en eindigt tenslotte onder in een soort druppel.


Wat een ongebreidelde fantasie!

2018: Weer een nieuw werkstuk van Wim, uit acaciahout.

Hij zegt erover: "ik wilde juist geen stapeling van volmaakte bollen maken, eerder iets meer organisch". Nou, dat is het zeker geworden.

Hij heeft het beeld afgewerkt met matte Glitsa. Bijzonder is dat hij zo veel mogelijk gebruik heeft gemaakt van de verschillende kleuren van kern- en spinthout, en ook de tekening van vergroei´ngen van sommige zijtakken heeft laten zien.

naar boven